Tudástár

Mi a mellékági mikro szűrés?

Ahhoz hogy elég magas hatékonysággal tudjunk szűrni, mellékági szűrést kell alkalmazni, ami egyazon idő alatt az olaj pumpa szállitásának és a főági szűrőnek csak körülbelül 2-3%-át képes tisztítani, viszont rendkivül magas tisztasággal. Épp ez az egyik oka annak, hogy a főági szűrők nem képesek finomabb szűrésre, ugyanis ott a teljes szállított mennyiséget át kell eresztenie, és ahhoz hogy ugyanilyen arányú tisztítást végezzen majd egy fél személyautónyi szűrőnagyságra lenne szükség.  Ezáltal még elérhető áron jutunk rendkivüli tisztaságu finom szűréshez.És egy link ahol ezt tanítják!       http://www.omikk.bme.hu/collections/mgi_fulltext/uzem/2002/08/0802.pdf  Hozzáfűzném, a mobil mikró szűrésről oktat, közben már tovább fejlesztették ezt is, így a rendszerbe épített állandó mikró szűrő még nagyobb előnyökkel párosul.

Részletesebben!!!

Egy általános hidraulika rendszerben lévő kosz, amit a főszűrő nem tud kiszűrni, évente körülbelül egy gyűszűnyi nagyságban elférne, 'semmiség gondolhatnánk' csakhogy ez pont az a méret ami a tartályban sem tud lerakódni, viszont a finom illesztéseknél /3-4 mikron/állandó dörzshatást okoz, és az olaj nyomásával és körforgásával még erősödik! A mikró szűrő első látásra egy szorosan feltekert wc papirra hasonlít, ennek az a lényege hogy nem felületi szűrést alkalmaz, hanem mélységit, a sok száz réteg között szinte minden fennakad. Viszonylagos egyszerűségéből adódik hogy mindenütt jól működik. Kizárt hogy egyik helyen beválik a másiknál meg nem!

Különböző szűrőink tulajdonképpen szűrésben egyformák (mérettől eltekintve) ezért is ugyanaz a betét való mindbe, az eltérések a ház felépítésében különböznek, a nyomás, és viszkozitás eltérések kezelése miatt.

Ugyanolyan hatékonysággal képes megszűrni a "fáradt" olajat is, mint a még nem fáradtat?

Természetesen nem. Hiszen a lényege e találmánynak éppen abban rejlik, hogy nem engedi az olajat megfáradni - a magas tisztasági szint, és az állandó mikro szűrés miatt. Még egy "már fáradt" - elhasználódott olaj tisztulni tud, de a kenőképességét már tökéletesen nem nyeri vissza. Az olaj megfáradása elsősorban a benne keringő koszok, nedvesség, és azok egymásra ható kémiai reakcióinak következménye.

Mi a különbség a mikro szűrés és a standard szűrés között?

Minden motor, hidraulika rendszer és automataváltó fel van szerelve gyárilag standard vagy teljes átfolyású szűrővel, mely megszűri a nagyobb részecskéket, melyek nagyobb azonnali károkat okozhatnak a jármű rendszereiben. Ez azt eredményezi, hogy a szűrési folyamat a 15 mikronnál kisebb részecskéket nem képes kiszűrni. A szennyeződések jelentős része kisebb mint 15 mikron, így azok könnyedén áthatolnak a normál szűrőkön. A bypass (elkerülő ági) szűrés egy adott pillanatban csak kb. a 2-3 %-át tisztítja a teljes átfolyásnak, de a folyamatos szűrés miatt, egy rövid idő után a teljes mennyiséget megszűri, viszont a tisztasági különbség óriási. Ha számokkal érzékeltetjük a 15 mikronba a fél mikron átmérőben 30-szor, felületben 900-szor, míg tömegben 27.000-szer fér el! Hogy ez csak matematika? De tévedhetetlen!
                                                                                                                       

Mik a mikro-szűrés előnyei?

A mikro-szűrés egy kiemelkedő tisztaságú folyadékot eredményez amely értelem szerűen a gép tisztaságára is vonatkozik, bármely kenési vagy váltófolyadék rendszerről is legyen szó, beleértve az automataváltó folyadékot (ATF), a motorolajat és a hidraulikaolajat, vagy a turbinaolajat, de akár a dízel üzemanyagot is. Tehát elmondható, hogy a mikro szűrő eredményeként kevesebb a hibás-működés, csökken a termelés nélküli idő, csökken a szennyezett olaj mennyisége, és nő a gépünk élettartama.
Mint a táblázatból is kiolvashatjuk, csak az egy számjeggyel alacsonyabb érték is már kb. megfelezi a kosz részecskék mennyiségét.(Nem tévesztettünk, az új olajnál tisztábbra szűr.)

Miért van szükség kiegészítő szűrésre (azon túl amit a gyár felszerelt)?

A gyári teljes átfolyású szűrőket úgy tervezték, hogy legalább egy minimális átszűrést biztosítson (15 mikron vagy annál nagyobb korom,  szén, és koszrészecskék), ezáltal védje a csapágyakat és valamelyest karbantartsa a folyadékáramlást, de a gyártónak és a felhasználónak eltérőek az érdekeik. A motor és egyéb gépi berendezések elhasználódásáért közel 80-90%-ban a 3-10 mikron nagyságú szennyező részecskék felelősek. Egy motornál, de akár említhetjük a hidraulika szivattyúkat is az illesztéseknél 3-4 mikronos olajfilm végzi a kenést, az ennél nagyobb szennyeződések pedig a koptatást, ez ilyen egyszerű! Az NTZ szűrő rendszere egészen 0,5 mikron nagyságig képes kiszűrni a szennyező anyagokat. Ezáltal nem csak az olaj élettartamát hosszabbítja meg jelentősen, de az eszköz műszaki megbízhatóságát és futásteljesítményét is nagymértékben javítja.

Mi van a motoron belüli savassággal?

A korrodáló vas elsősorban az égési folyamat során fellépő kénből alakul ki. Ha a kén részecskék nedvességgel keverednek a kartellban, sav jön létre, mely csökkenti az olajban lévő alkálik számát. Ha a két hozzátevőből (kén részecskék és nedvesség) valamelyik is hiányzik az olajból, túlzott elsavasodás eleve nem tud kialakulni. Az NTZ mikró szűrője gondoskodik az alkálik megfelelő szintjéről az olajban és megszűnteti a nedvességet is.

A nagyobb gyárak miért nem szerelnek be NTZ szűrő rendszereket a motorba/váltóba?

Alapvetően két ok miatt: az egyik, hogy a külön gyártott (után-gyártott) termékek beszerelése mindig megemeli az előállítónak a termék árát. Másodsorban pedig: a gyártók számolnak a motorok és az alkatrészek elavulásával, elhasználódásával, és építenek a pótalkatrészek fogyására, amit önnel, mint vevővel fizettetnek meg. A gyárak csak nagyon lassan térnek át hosszútávon hatékonyabb gondolkodásmódra, mivel ez az érdekeiket nem igazán szolgálja. Azért egy válság is jó arra, hogy az élettartamot megnöveljék és a karbantartási költségeket csökkentség, és mindezzel a saját piaci pozíciójukat erősítsék. Ennek a gondolkodásmódnak köszönhetően nőtt meg az érdeklődés az NTZ szűrőire. Mellesleg (többek között) két nagy autóipari cég már alkalmazza az NTZ szűrőket automataváltóiknál.

Mik a garanciák a beszerelés után?

Szűrőinkkel motoroknál és automata váltóknál az olajcsere periódusra plusz egyszeres hosszabitást, míg hidraulikánál a plusz kétszeres elérést garanciában vállaljuk. Tudni illik, hogy szűrőnk ennek a sokszorosát teljesíti, de ha garanciáról beszélünk a biztonsági tartaléknak bőven meg kell maradnia. Minden NTZ szűrő házra  1 év cseregarancia van,mely a betétre nem vonatkozik mivel az fogyóeszköz, ezeken túl egy éves jótállás olyan meghibásodásra melyet az NTZ szűrő rendszer okoz. Kétség esetén egy olaj bevizsgáltatás még mindig jóval olcsóbb mint annak cseréje.

Minden eszközömön teljes átfolyású szűrőt használok. Nem elég ez a rendszer arra, hogy tisztán tartsa az olajat?

 

A teljes átfolyású szűrők azt teszik, amire tervezték őket, tehát eltávolítják az olajból a 15 mikron és annál nagyobb részecskéket. De arra nem tervezték őket, tehát nem is képesek az úgynevezett használat során keletkezett (3-15 mikronos a kenési rendszerben található) részecskék eltávolítására, sem pedig a nedvesség és a felületi szennyeződések kivédésére. Egy hidraulika szivattyúnál, vagy egy hidró motornál, de akár a szervó szelepeknél az illesztési hézag 3-4 mikronos olajfilm! A gépünk élete során (még a jól karbantartott eszközöknél is) ezek a felületi szennyeződések és üledékek formálják, koptatják az alkatrészeket és tömítik el a szervó szelepeket, tömítéseket, pumpákat és a folyadékáramlás rendszerét.

Ha beszerelek egy NTZ szűrőt a működő motoromba, nem fogja visszavenni a motor kenéséhez szükséges olaj mennyiségét ?

 

Nem mivel az eredeti szűrőkhöz nem nyúlunk. A fő elv a 40 éves sikerünk mögött hogy a rendszer bekapcsolódik az olajkörforgásba, ú.n. bypass-ba. Még ha le is zárjuk a be- vagy a kiáramló átfolyást az NTZ egységnél a rendszerben a teljes áramlás ugyanúgy végzi a munkáját. Az általános szűrők azonban nem tudnak elég hatékonyan szűrni soha. Ahhoz, hogy a folyamatos átfolyást a szűrő biztosítani tudja maximum 15 mikronos szintig tud szűrni. Az olaj áramlását biztosítani kell a motor felé, az olajpumpa szállítása gyárilag felül van méretezve, jóval magasabb arányban mint amit az NTZ mellékági szűrője használ. 

Javítható az olaj az ultra-finom szűrés használatával, elérheti eredeti színét?

Erre találták ki, némely ipari kenőanyag azt mutatja, hogy drámaian visszanyeri eredeti színét, hogy nem lehet megkülönböztetni a vadonatúj olajtól. Általában minden folyadék rendszer - akár motor, akár hidraulikus rendszer legyen - átláthatóbb lesz a tisztaságnak köszönhetően mivel a használat során belekerülő 0,5-15 mikron nagyságú szennyeződések és nedvesség eltűnik belőle. A barnább  szín, ami marad az elszínesedett pigmenteknek köszönhető. Mi bízunk a laboratóriumi elemzésekben, melyek megmutatják, milyen tiszta az olaj és hogy megfelel-e a meghosszabbított használatnak. Alábbi képeken mikroszkóp alatt is látni a különbséget!

                             

  


A hasznos adalékokat nem fogja kiszűrni az olajból?

NEM! Az NTZ fejlesztőmérnökei gondos tervezés eredményeként, úgy állították be a szűrési finomságot hogy az ne is bántsa az adalékokat, viszont ezen túl maximálisan végezze ami a dolga. Egyébként az adalékok kb. 2/3 részére nem is lenne szükség ilyen fokú rendszertisztaságnál, de az olajszakma inkább az adalékra fejleszt, mivel az a felhasználást kevésbé csökkenti.

Több kisebb gépem van, egy szűrővel nem megoldható a szűrésük?

De igen, úgynevezett rotáció szerűen alkalmazva akár 3-4 kisebb gépre is rakható a mikro szűrő, gyorscsatlakozóval vagy a nyomásmérő pontra kötve és kb 500 üó után váltani a következő gépre. Arra tekintettel hogy egyforma hidraulika olaj legyen bennük, ha ez mégsem jön össze, a betétet ajánlott cserélni a más olajtípus miatt. Viszont a tisztaság és az olaj élettartam nem éri el azt a szintet mint ha egy gépen lenne állandóan!

Mi a helyzet az olajban lévő nedvességgel?

Mikro szűrőnk az olajban lévő nedvességet is kiszűri.  Ez a mennyiség általában a mikro szűrő harmadának felel meg. Egyszerűbben fogalmazva a használat során keletkezett úgynevezett kondenzvizet kell érteni.